Al meer dan een decennium ben ik gefascineerd door de raderen die het uurwerk van B2B leadgeneratie draaiende houden. De wereld is in de afgelopen maanden onherkenbaar veranderd. En daarmee ook het proces waarmee nieuwe klanten moeten worden geworven.
De positie en rol van de verkoper in de klantreis is significant veranderd.
Waar vroeger de buitendienst van bedrijven de ‘brengers van het nieuws’ waren, vindt een eerste oriëntatie door potentiële klanten nu plaats binnen het digitale domein.
Website
Daarbij is voor bedrijven de website hun belangrijkste etalage.
In een eerder op deze site vermelde blog wordt geschreven over de noodzaak om naast een effectieve website er tevens voor te zorgen dat voldoende bezoekers de weg naar het domein kunnen vinden. Gemakshalve ga ik er in dit geval van uit dat de contentstrategie goed is ingericht en dat er voldoende verkeer op de site is.
Het is een harde voorwaarde dat de ‘etalage’ aantrekkelijk is ingericht (dat is overigens in meerderheid van de gevallen voor verbetering vatbaar!) en uitnodigt verder te browsen. Net zo belangrijk is dat er voldoende relevante informatie voor de bezoeker beschikbaar is, zodat men wordt verleid verder te zoeken en wellicht te materiaal te downloaden.